Bardahl beschikt voor een uitgebreid assortiment koelmiddelen (koelvloeistoffen) van een eenvoudige -38˚C tot een biologisch afbreekbare koelvloeistof. Daarnaast omvat het assortiment een reeks radiator additieven om koelproblemen op te lossen.
De voornaamste redenen waarom motor koelsystemen gevuld worden met een complete koelvloeistoffen in plaats van normaal leidingwater met antivries zijn:
• Permanente vorstbeveiliging tot -38°C.
• Constante koeling door betere warmte afgifte eigenschappen.
• Dankzij de hoge reserve alkaliteit worden de metalen delen in het systeem zoals aluminium en koper legeringen constant beschermd tegen elektrolytische inwerking van zuren.
• Kunststof en rubberdelen worden niet aangetast.
• Geen verstopping van de radiateur door roest en Sludge vorming.
• Bescherming tegen roest en corrosievorming.
Koelvloeistof kom je tegen in vele kleuren rood, blauw, groen en zelfs transparant. De kleur zegt niets over de kwaliteit maar is alleen voor de herkenning. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt afgeraden. Door het mengen kunnen er problemen ontstaan als loskomende oxidatielagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en/of koppakking en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. Problemen door gebruik van verschillende koelvloeistoffen door elkaar te gebruiken treden niet direct op maar ontstaan geleidelijk.
Wanneer er koelvloeistof bijgevuld moet worden is het advies altijd om de koelvloeistof te gebruiken die door de fabrikant van de auto is voorgeschreven. Een klein beetje verlies van koelvloeistof na verloop van tijd kan. Moet u veel bijvullen of regelmatig dan is het verstandig om een radiator stop leak toe te voegen.
NB Doe dit altijd met een koude motor.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk het probleem op te sporen en te verhelpen. Mocht verversen van de koelvloeistof noodzakelijk zijn, zorg dan altijd dat de voorgeschreven koelvloeistof wordt gebruikt.
Tot slot: het vriespunt zegt niets over de toestand van de additieven in de koelvloeistof.
Coolant -38 G11 is een blauwe koelvloeistof en behoudt haar uitstekende eigenschappen tenminste twee jaar bij gebruik in een gesloten systeem. Een semi-gesloten respectievelijk open systeem dient voor maximale beveiliging jaarlijks ververst te worden. De diverse verpakkingen zijn aangepast aan industrieel zowel als particulier gebruik.
Cooling Fluid –38°C G12 is tegenwoordig gemeengoed om te gebruiken als warmteoverdrachtsvloeistof in verbrandingsmotoren. De warmte van de interne verbranding wordt naar de radiator gebracht waar het mengsel door middel van lucht wordt gekoeld. Cooling Fluid –38°C G12 zorgt voor een onderhoudsvrije bescherming tegen vorst en corrosie gedurende de gehele levensduur van de motor.