Motorfiets kettingen smeren vereist een smeermiddel dat voldoet aan een aantal specifieke eisen die niet altijd eenvoudig te combineren zijn. De krachten en drukken kunnen enorm zijn en ook de wrijving speelt een belangrijke rol.
Allereerst moet het te gebruiken smeermiddel kruipen en penetreren tussen rol, bus en pen. Maximale smering hiertussen is van groot belang: de levensduur van de ketting hangt hier namelijk sterk mee samen. Maar het vet mag natuurlijk niet weggeslingerd worden: u blijft anders de kettingen smeren en veel te veel vet komt dan terecht op de machine of op de grond dat zorgt voor verspilling en vieze omstandigheden.
Vervolgens moeten vocht en vuil/stof afgestoten worden om de slijtage te beperken en de levensduur van de kettingen te maximaliseren en corrosie te voorkomen. Daarom mag het smeermiddel niet te plakkerig/kleverig zijn omdat anders het vuil/ stof aangetrokken worden en de ketting vervuilen. Met als gevolg dat de kettingen niet de maximale levensduur bereiken.