Op 15 Februari 2020 wisten wij in dit blog te vertellen, dat er iets ging veranderen voor dieselauto’s wat de APK keuring betreft.
Personenauto’s met een dieselmotor met bouwjaar 2011 of jonger en dieselbusjes vanaf 2012 worden binnenkort tijdens de APK gecontroleerd op de werking van het roetfilter.
Dit is natuurlijk goed nieuws voor het milieu en eek zeker voor de uitvoerende APK prijsvechter die haar omzet vooral moet halen uit de massale verkoop van banden en uitlaten.
Minder goed voor de eigenaren van een diesel met een op het kenteken geregistreerd roetfilter. De dieselrijder is al sinds jaar en dag de klos waar het om overheidsregels en de belasting inkomsten gaat, dus deze kan er nog wel even bij...
Het professioneel reinigen van een filter is een prijzige aangelegenheid “als het al lukt” vervangen van een roetfilter kan tot extreme onkosten leiden, afhankelijk van het type auto of bestelwagen. Laten we het zo zeggen “met duizend euro doe je niets”.
Het verwijderen of onklaar maken van een roetfilter op dieselauto’s is al sinds 2017 strafbaar. Tot nu toe was het lastig te controleren of het filter nog op de auto zat, maar daar komt nu dus verandering in. Werkt het filter niet of is het verwijderd, dan moet het uiteraard gerepareerd of vervangen worden als je wilt dat de auto door de APK komt.
Vanaf 1 juli 2022 gaan de nieuwe regels in, zo meldt staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.
Om preventief vervuiling van het DPF filter tegen te gaan zijn er brandstof op de markt.
Met Bardahl Roetfilter reiniger / DPF Cleaner zijn intussen overtuigende resutaten behaald.
Meer informarie over deze reiniger.