Om co2 uitstoot te reduceren wordt er van alle kanten gezocht naar alternatieven voor dieselolie als brandstof. De elektrische auto is inmiddels ruim vertegenwoordigt op straat.
Bij de vrachtwagen ligt elektrisch rijden minder voor de hand, Hier is NLG een goede tegenhanger.
Het aantal LNG-trucks zal de komende jaren flink toenemen. PostNL heeft als één van de koplopers al geruime tijd een aantal Iveco Stralis op LNG en maakt nu zelfs de overstap voor het overgrote deel van het wagenpark op NLG aangedreven Volvo trucks.
Helemaal vrij van diesel zijn deze Volvo FM en FH LNG niet. De nieuwe G13C-motor van Volvo is gebaseerd op dieseltechnologie, de motor gebruikt zo'n 90 tot 95% LNG, maar om de motor te starten, toch nog 5 tot 10% diesel.
Voor de dieselbrandstof is dus nog steeds een kleine tank aanwezig,
Ook de LNG trucs van Iveco zijn van een kleine diesel tank voorzien, deze is alleen voor de standkachel.
In deze kleine secondaire brandstof tanks kan het voorkomen dat de brandstof soms erg lang in de tank blijft zitten, met het inmiddels bekende risico op slijmvorming door bacteriën.
Om de brandstof te conserveren is Bardahl BDC een uitkomst.
Met deze diesel toevoeging houdt u de diesel echt schoon, blijft vocht weg, krijgen bacteriën geen kans en wordt het cetaangetal verhoogd. De diesel wordt gesmeerd (belangrijk door afname van het zwavelgehalte), de prestaties nemen toe en tot slot: daalt het brandstofverbruik tot 3%. Ideaal bij dieselmotoren van grotere brandstoftanks als die van vrachtwagens, boten en tractoren. Zeer aan te raden bij dieselbrandstof die lang in de tank zit. Het voorkomt daarmee de groei van bacteriën.
De diesel conditioner is in de GarageStore te vinden bij de diesel toevoegingen.
Verkrijgbaar in 1 of 5 liter en speciaal voor de kleinere brandstoftanks ook in 100ML one-shot verpakking.