Mocht je nog een oudere diesel rijden, dan is het belangrijk om dit jaar iets aan de optimale verbranding te doen.
Dat blijkt uit antwoorden van minister van Milieu, naar aanleiding van vragen van de VVD.
Het streven is dat de APK-keuring per 2021 voor diesels anders gaat verlopen. De roetmeting gaat strenger worden. Met een roetdeeltjesteller kijkt de keurmeester hoe het zit met de fijnstof. Stoot de auto te veel fijnstof uit, dan is de auto direct afgekeurd en komt dus niet door de APK.
Na schatting zullen er zo'n 100.000 en 125.000 diesels, die tot nu toe aan alle regels voldoen per 2021 niet door de APK keuring komen,
Dit gaat dan voornamelijk om auto's die al van een roetfilter zijn voorzien, maar welke door de jaren heen inmiddels enigszins vervuilt en verstopt zijn.
Deze nieuwe APK-methode is gelukkig nog niet definitief...
Maar mocht dit groene plan doorgang vinden, dan zijn daar natuurlijk wel weer de nodige kosten aan verbonden.
met een nieuw of schoongemaakt roetfilter komt het voertuig wel door de APK.
Preventief onderhoud:
Dat is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing, Ons advies is dan ook;