Het verwijderen van het roetfilter bij diesels was niet meer strafbaar per 1 januari 2015.
per 1 juli 2017 wordt het weer strafbaar als we staatssecretaris Dijksma mogen geloven.
Het roetfilter (of Diesel Particulate Filter) is ingevoerd om de uitstoot van roetdeeltjes van dieselauto’s terug te dringen, maar blijkt een grote kostenpost voor dieselrijders met hogere kilometerstanden.
Vol gelopen DPF’s worden dan ook vaak verwijderd, bij zo'n 5% van de diesels blijkt het roetfilter te zijn verwijderd en de software aangepast.
een nieuwe wet is dus in de maak die het verwijderen gaat verbieden en de controle zal dan naar waarschijnlijkheid in de APK keuring worden ondergebracht.
Het verwijderen van een roetfilter is nou niet direct een milieu bewuste oplossing maar begrijpelijk is dat er naar een betaalbare oplossing wordt gezocht gezien de hoge kosten die het vervangen van zo'n roetfilter met zich mee brengt. Dit kan een is duidelijk een mankement dat wat je met één auto meerdere keren kan overkomen.
Mocht je momenteel storingen hebben aan je roetfilter, dan kun je je roetfilter ook laten reinigen, wat met enkele honderden euro's toch een stuk goedkoper is dan vervangen. Het filter zou dan weer zo’n 100.000 km mee kunnen en dan begint het probleem weer opnieuw.
Voorkomen dat het filter vol loopt is dus eigenlijk het beste wat je kan doen, hiervoor zijn gelukkig verschillende DPF cleaners tekoop, voor prefentive reiniging of zelfs voor als de eerste verschijnsellen van vervuiling al merkbaar zijn.
Bezoek ons aanbod in Bardahl DPF reinigers in de rubriek diesel toevoegingen.
© 2021 www.garagestore.nl - Powered by Shoppagina.nl
0 Reacties
Er is nog niet gereageerd