1. Maak de auto goed schoon met shampoo en gebruik veel water om de auto shampoo-vrij te maken. Zo voorkom je dat vuil, zoals vogelpoep, blijft zitten en dit de carrosserie aantast. Maak vervolgens de auto goed droog en rijdt eventueel nog een stukje om het vocht uit de auto te krijgen.
2. Wil je de autolak maximaal beschermen? Dan is het nu een goed moment om de auto met een wax te behandelen, zodat vocht geen kans krijgt om zich in te werken op zwakke plekken in de lakken. Chrome delen kan je het beste invetten met een goede kruipolie (bijvoorbeeld Bardahl Super Spray), hiermee voorkomt corrosie. Tot slot adviseren we altijd de rubbers van ruiten, deuren, kleppen in te smeren met een silicone spray. (Bardahl Silicone Lube of Bardahl 100% Silicone). Dit voorkomt het uitdrogen van rubber.
3. Houdt het interieur van de auto goed vochtvrij en voorkom muffe luchtjes. Je kan dit realiseren door de ramen van uw auto op een kiertje te zetten tijdens de stallingperiode.
4. Wil je het helemaal goed doen; legt u dan een vochtvreter in de auto, bijvoorbeeld de Bison vochtvreter. Zo voorkom je vocht en muffe lucht in de bekleding.
5. Voorkom condensatie in de brandstoftank. Wij adviseren de brandstoftank helemaal af te vullen met brandstof. Daarbij is het bij benzine auto's aan te raden Bardahl Fuel Stabilizer aan de benzine toe te voegen. Giet Fuel Stabilizer in uw brandstoftank vóór het tanken en de brandstof + tank van de oldtimer zijn voor lange tijd beschermd. Rijdt na het toevoegen zo’n 20 kilometer, zodat deze toevoeging ook in de carburateur en brandstofleidingen terecht komt en z’n werk kan doen.
6. Het is aan te raden om uw accu aan een druppellader te koppelen als u de motor voor lange tijd niet gebruikt (bijvoorbeeld in de winter). Daarbij wordt gezorgd dat de accu in goede (lees: geladen) conditie blijft. Indien u dit niet doet loopt de accu langzaam leeg en gaat deze minder lang mee. Een loodaccu die enige tijd geheel zonder spanning staat raakt onherstelbaar defect.
7. Wij adviseren de banden op druk brengen tot ongeveer 3 bar. Vergeet daarbij de reserveband niet. Zo voorkom je vlakke kanten door het stilstaan en heeft u in het voorjaar geen onbalans in de banden. Het beste advies is om uw auto op blokjes te zetten, om zo de druk op de aslagers weg te nemen.
8. Wat betreft de motorolie is het beste advies dat we u kunnen geven om de motorolie minimaal 1 x per jaar te verversen. Indien uw oldtimer/ Young Timer in de garage gaat overwinteren is vlak voor de stalling het beste moment om de motorolie te verversen. Op deze manier krijgen de in de oude motorolie ontstane zuren geen kans krijgen om de motor aan te tasten. Het door de olie verzamelde vuil krijgt geen kans neer te slaan op de motoronderdelen. Vergeet u daarbij ook het oliefilter niet te vervangen. In deze lange periode van stilstand is het goed om de motor af en toe rond te draaien. Je hoeft de motor hiervoor niet te starten; Je kan de motor ook met de hand ronddraaien.
9. Indien je de auto langer dan alleen een winterperiode stalt, is het verstandig de bougies los te draaien. Spuit hier een beetje kruipolie in en draai ze weer vast. Hiermee voorkom je het vastzitten van bougies. Vet hiermee ook de cilinderkop in en bescherm daarmee de cilinderkop tegen oxidatie van vocht en u start na deze periode de auto makkelijker.
0 Reacties
Er is nog niet gereageerd