Biodiesel trekt tot 8x meer vocht aan dan normale diesel. Vocht is een eerste bron van mogelijke problemen. Hoe komt vocht (uiteindelijk water) nu in de brandstoftank?
Temperatuurschommelingen, donkere ruimtes, lange opslag (bijv. na een winter) en slechte afdichting van de brandstof vulopening zorgen ervoor dat vocht/condens een kans krijgen.
Nu zit er altijd een percentage vocht in brandstof. Diesel kan maximaal 0,02% water opnemen, zonder dat er kwaliteitsverlies optreedt. Indien er meer 0,02% vocht in de diesel zit, zal dit langzaam uitzakken naar het laagste punt van uw brandstoftank. Een teveel aan vocht/ water vermindert de smerende werking van de dieselbrandstof en zal uiteindelijk leiden tot bacteriegroei. Bacteriën zijn herkenbaar als een zwarte drab. Deze bacteriën moeten verwijderd worden voordat ze het brandstoffilter kunnen verstoppen. Indien brandstoffilters volledig verstopt raken zal dat betekenen dat uw motor niet meer draait, met alle gevolgen van dien.
Om vocht in de brandstof te minimaliseren is er Bardahl BDC. Echter gebruik van BDC levert u meer voordelen op zoals u hieronder kunt lezen of bekijk de productfilm.
Scheepsmotoren, vrachtwagenmotoren en landbouw- en grondverzetmachines presteren beter met Grotamar® 71 en Bardahl Diesel Conditioner (BDC).
Bacteriën en schimmels kunnen, met behulp van te veel vocht in de brandstof, groeien en zorgen voor grote problemen in brandstoftanks en brandstoffilters.
Bardahl levert 2 soorten additieven die u helpen de dieselbrandstof schoon te houden. Dat wil zeggen het voorkòmen van bacteriegroei en schimmels en, als u reeds schimmels en bacteriën heeft in de dieselbrandstof, het verwijderen van bacteriën en schimmels.
1. Voor het voorkòmen van bacteriën in dieselbrandstof en het weghouden van te veel vocht, het verhogen van het cetaangetal, het verbeteren van de smerende werking en meer, adviseren wij Bardahl Diesel Conditioner (BDC) te gebruiken.
2. Om bacteriegroei te stoppen en te verwijderen uit de dieselbrandstof adviseren wij Grotamar 71® te gebruiken.
Is de dieselmotor sterk vervuild door roet en/of andere neerslagen? Gebruik dan Bardahl Diesel Injector Cleaner.
Voor wie is Bardahl BDC?
Naast scheepvaart, landbouw- en grondverzetmachines is Bardahl BDC is zeer geschikt voor alle ‘ grootverbruikers’ van diesel. Overal waar grote hoeveelheden dieselbrandstof aanwezig zijn of dieselbrandstof voor een langere tijd bewaard moet worden is een mogelijk gevaar van vocht en uiteindelijk van bacteriën. De gevolgschades kunnen groot zijn.
Naast de bovengenoemde voordelen is er ook nog een financieel voordeel wanneer u Bardahl BDC gebruikt. Tests hebben uitgewezen dat er een brandstofbesparing gerealiseerd kan worden tot 3%. Vrachtwagens verbruiken vele tienduizenden liters dieselbrandstof per jaar. Bij scheepsmotoren gaat het veelal om honderdduizenden dieselbrandstof per jaar. Een besparing tot 3% betekent in vele gevallen natuurlijk een enorme besparing aan dieselbrandstof en aan brandstofkosten.
* ASTM International (oorspronkelijk: American Society for Testing and Materials) is een Amerikaanse standaardisatieorganisatie. ASTM publiceert technische standaarden op het gebied van materialen en diensten.
ASTM is in 1898 opgericht door een groep wetenschappers en ingenieurs, met als initiële doelstelling het oplossen van de toen veel voorkomende breuken in spoorstaven. Dit resulteerde in een standaard voor de staalkwaliteit voor spoorstaven. Lid van de organisatie zijn onder andere leveranciers, consumenten, overheden en academici. De leden zijn afkomstig uit circa 100 landen.
Grotamar71-500ml als u bacteriegroei heeft in de diesel
Grotamar71 verwijdert bacteriën uit de diesen
Grotamar 71® is een doeltreffende biocide, speciaal ontwikkeld om bacteriën en schimmels uit de dieselbrandstof te verwijderen. Bacteriën kunnen de dieselfilters verstoppen. In het beste geval is de brandstoffilter slechts gedeeltelijk verstopt, maar vaak is het filter al volledig verstopt en dat betekent dat de motor niet meer draait. De kans op motorschade en schade aan de hogedrukpompen is dan groot.
Een half kopje water in 1000 liter dieselbrandstof is al genoeg om microbiologische groei op gang te brengen. Water is onoplosbaar in brandstof, vooral in een warme en vochtige omgeving. Het condenseert zich uit de brandstof en uit de lucht in de tank, als die afkoelt. Het komt samen op de tankbodem of vormt druppeltjes tegen de wanden en in de brandstofleidingen. In elk stadium tussen de raffinage en uw brandstoftank kunnen micro-organismen zoals bacteriën, gist en schimmels zich in het water exponentieel vermenigvuldigen en biosludge (biologisch bezinksel) vormen. Warmte versnelt deze microbiële groei. Bij turbulentie kunnen de micro-organismen uit het water en de biosludge loskomen en zich vermengen met de brandstof.
Gevolgen:
De biosludge kan motorpech of schade veroorzaken als gevolg van verstopte filters of injectoren. Microben kunnen ook een snelle en hevige corrosie van tanks en onderdelen van het brandstofsysteem veroorzaken.
Een behandeling betekent:
• Grotamar 71® stopt microbiële groei en bio corrosie.
• Grotamar 71® wordt direct aan de brandstof toegevoegd.
• Doordat het gemakkelijk oplost in water, concentreert het zich in het vrije water en in de natte biosludge, waar het de microben doodt.
• Met een shockdosering Grotamar 71® doodt u de microben in de brandstof, het water en de biosludge van een vervuild brandstofsysteem.
Grotamar 71® is getest door toonaangevende fabrikanten zoals MAN, Daimler en MTU en is geschikt voor alle dieselmotoren, pompen en brandstofapparaten.
Gebruik Grotamar 71® als u bacteriegroei heeft:
Reiniging van vervuilde diesel: 0.20–0.50 ltr Grotamar 71 /1000 ltr diesel
Shock dosering: 0.5 – 1.0 ltr Grotamar 71 /1000 ltr diesel
Toelichting;
Indien mogelijk, verwijder al het water uit de dieseltank voor u Grotamar 71® toevoegt. Voeg Grotamar 71® toe wanneer de tank voor ongeveer een derde is gevuld. Het product mengt zich zo maximaal met de brandstof tijdens het afvullen van de tank. Grotamar 71® concentreert zich in het water en het natte bezinksel en begint onmiddellijk te werken. De toe te voegen hoeveelheid product hangt af van het totale tankvolume.
Is het brandstofsysteem grondig vervuild met zichtbaar bezinksel, of is er sprake van een technisch mankement zoals een filterverstopping? Gebruik dan een SHOCKDOSERING.Zo mogelijk, verwijder 24 uur na de behandeling met Grotamar 71®, al het restwater en de aanwezige biosludge. In het geval van grote hoeveelheden biosludge moet u het brandstofsysteem (tank, brandstofleidingen en filters) reinigen voor u Grotamar 71® gebruikt.
Let op:
Laat u het na om bevuilde tanks te reinigen voor een behandeling, dan is het mogelijk dat u in een eerste periode de brandstoffilters sneller moet vervangen, omdat ze verstopt raken met biosludge dat Grotamar 71® uit het systeem heeft verwijderd. Gebruik Grotamar 71® alleen als u bacteriegroei heeft. Zijn de bacteriën uit de diesel verdwenen, schakel dan over op Bardahl BDC.